
1 
 

Deception Case Studies 
 

Case A 
The Masquerading Mortician 
excerpted from the Society of Professional Journalist’s “Doing Ethics in Journalism.” Allen & 
Bacon: 1995. 

Freelance reporter Jonathan Franklin posed as a mortician and entered the mortuary at 

Dover Air Force Base, the sole Desert Storm casualty-processing center, during the Persian Gulf 

War. He wanted to find out if the military had been underestimating the number of casualties. He 

found that it had.  

On the face of previous reporting he had done on the war dead after the invasion of 

Panama, Franklin was convinced that the Pentagon was “screwing with the numbers.” The 

Pentagon had forbidden journalists to photograph or witness the unloading of the dead at Dover 

Air Force Base, and Franklin was stymied in all his above-board efforts to penetrate the cloak of 

security around the returning dead.  

He tried contacting the undertaker who won the government contract to prepare the 

bodies returning from the gulf for burial, attempted to get the number of dead from the airlines 

shipping the bodies home, and sought unsuccessfully to locate the officers who were informing 

the families of the dead. After exhausting those avenues of inquiry, Franklin decided to go 

undercover.  

Inside the morgue, Franklin was apparently the only journalist to actually see the gulf 

casualties. He found that many of the combat deaths due to friendly fire were being reported 

inside the morgue as “training accidents,” a practice that also occurred after the Panama 

invasion. And Franklin discovered a source who estimated there were “about 200” combat 

deaths, compared to the official Pentagon figure at the time of 55.  

Franklin’s story was published on Page One of the Bay Guardian, an alternative weekly 

newspaper in San Francisco. How Franklin got the information was included in his story. It 

prompted at least one letter to the editor, in which the writer complained only about the 

gruesome descriptions of the bodies Franklin had seen inside the morgue. The story won second 

place in the annual Project Censored awards for the most important stories bypassed by the mass 

media each year.  

Some questions to consider: 



2 
 

 Were Jonathan Franklin’s actions ethical? 

 Some people argue that using deception to gain information for a story destroys the reporter’s 

credibility because readers will wonder that if he is willing to lie to get the story, is he also 

willing to lie to make the story better and more marketable.  Was Franklin’s credibility damaged 

by his use of deception? 

 Can Franklin’s deception be justified? What criteria should editors use before accepting such a 

story from a freelance writer? 

 While Franklin didn’t take a camera with him onto Dover Air Force Base, he did describe in 

graphic detail the description of the corpses. Did he violate the privacy rights of the dead military 

personnel or their families?  

 One of the lessons learned from the Vietnam War is that a democratic government cannot 

successfully wage a war without first having the support of its citizens. Is a government justified 

in misleading or lying to the public in order to win that support and maintain national security?  

 



3 
 

Case Study B 
Hidden Cameras and False Identities 
excerpted from the Society of Professional Journalist’s “Doing Ethics in Journalism.” Allen & 
Bacon: 1995. 

Photojournalists sometimes use hidden cameras to take pictures in places where they 

would otherwise be denied access.  

Investigative reporting demands authentic information, and visual proof adds great 

weight.  

Journalists working for Prime Time on ABC have used hidden cameras to report 

dangerous or illegal situations in board-and-care homes, veterans’ hospitals and day-care 

facilities. “Prime Time” has also used hidden cameras to help expose racial discrimination by 

landlords and real estate agents.  

One of “Prime Time’s” most notable stories was called “Prisoners of Care.” It focused on 

the horrible conditions in some board-and-care homes in Texas, and the inability or 

unwillingness of public officials to change that situation.  

Two journalists, posing as patients, moved into a board and care home to learn about 

conditions first hand. One journalist carried a concealed mini-camera. They recorded gripping 

scenes of patient neglect and abuse, including one episode in which an elderly woman foraged 

for food in trash piles in the middle of the night.  

“Prime Time” used similar methods to infiltrate a veterans’ hospital in Ohio. The 

journalists gained access without identifying themselves as journalists and then surreptitiously 

videotaped activities that revealed patient neglect and incompetence by staff members.  

In Louisiana and other states, “Prime Time” journalists posed as students who were 

studying child care to gain access to day-care facilities where ABC believed abuse was taking 

place.  

In St. Louis, “Prime Time” hired individuals who were specifically trained in examining 

discrimination cases to assist journalists. Using hidden cameras, ABC revealed racial 

discrimination in housing and real estate, and documented how blacks and whites were treated 

differently by business people.  

Some questions to consider: 

 Are lying about who you are and using hidden cameras to get a story ethical behavior? 



4 
 

 People running nursing homes, hospitals, day-care facilities etc. normally do not allow 

photographers free access because they want to protect the privacy rights of their clients. Is this a 

legitimate concern? How could ABC producers justify the use of deception and the invasion of 

privacy? 

 The ABC reporters undoubtedly spent hours taping undercover in order to obtain three or four 

minutes of footage showing abuse and neglect. Should “Prime Time” have also shown footage of 

patients receiving good treatments to counterbalance the negative footage? 

 Television news traditionally depends on pictures. The news copy is based on the images 

shown on TV rather than all the facts gathered by the reporters. Could this story been told 

without the pictures and the ethical questions raised by getting the pictures?  

 Use of hidden news cameras is prompting an increasing number of successful lawsuits. While 

the standards of legal and ethical behavior differ, jurors hearing these lawsuits often use their 

own ideas of ethical behavior in deciding whether to agree with the plaintiff and defendant.  

Should the media use public opinion to help them determine an ethical way of reporting the 

story?  

 



5 
 

Case Study C 
Surreptitious Audio Taping and Eavesdropping 
excerpted from the Society of Professional Journalist’s “Doing Ethics in Journalism.” Allen & 
Bacon: 1995. 

The Lexington (Ky.) Herald-Leader revealed that boosters had made cash payments to 

University of Kentucky basketball players and that those players had also profited illegally by 

selling their complimentary tickets at inflated prices. Reporters tape recorded telephone 

interviews with sources but did not tell them they were being taped.  

David Green, projects editor for the newspaper, said reporters Mike York and Jeff Marx 

had been assigned to take a hard look at the successful UK basketball program, especially the 

suspicion that it was built on broken NCAA rules. The reporters got initial confirmation, but all 

they had were handwritten notes. They feared their sources would deny telling them of the rule 

violations once the stories were printed. The newspaper, however, had a practice requiring 

reporters to tell sources when they were being taped. The reporters, in this case, feared the 

sources would not repeat their allegations if they knew they were being taped. So they asked 

editors for permission to tape without informing the interviewees.  

Green said the editors decided the tapes were needed for the newspaper to avoid facing a 

flood of lawsuits later. They decided the surreptitious taping would not break faith with their 

sources because all sources would know they were talking on the record and were expecting to 

be quoted. The tapes were merely a more complete and accurate form of notes. They also 

decided that if any sources asked, he would be told that his conversations were being taped.  

The reporters interviewed 33 former UK players, all but two of whom said they knew of 

rule violations when they were playing. Every player quoted was on tape and, with a couple of 

minor exceptions; all went on the record.  

The resulting articles, which won a Pulitzer Prize for investigative reporting, produced an 

explosive, mostly unfavorable reaction from Kentucky basketball fans. When several players 

denied having made their statements, newspaper editors responded by saying they had cassettes 

sitting in a bank vault to prove them right. Although it was sued by one person over a small 

portion of the series, Green said the newspaper editors felt it clear they would have been sued 

many times over if they didn’t have the tapes.  

Some questions to consider: 

 Is secretly taping interviews, whether when on the telephone or face-to-face, ethical behavior? 



6 
 

 What do you think were the reasons that the Herald-Leader had a policy against secretly 

taping phone conversations? How can the paper justify violating its own policy? 

 Broadcasters and print reporters who routinely use tape recorders know that people behave 

differently when the recorders are turned on. People are more careful about what they say and 

how they say it when they know every word and nuance is being recorded for prosperity. Did the 

reporters trick these sources into being more candid than they would have been had they known 

about the tape recorders? 

 The reporters had already interviewed the people and had all the information for the story 

when they decided to interview them again on tape. Some people would say that action makes 

the reporters look sneaky and conspiratorial. Is that a fair assessment of their actions? And, if it 

is a fair assessment, it that ethical behavior? 

 University of Kentucky basketball players and fans criticized the Herald-Leader for exposing 

the rules violations. Should the news media consider what its audience wants or doesn’t want 

when selecting what to cover? Who is hurt and who was helped by these stories? 

 



7 
 

Case Study D 
Paper’s faked arson story 
excerpted from the Seattle Times, April 18, 2003 

When officials were looking to catch convicted murderer Steven Sherer in a plot to burn 

down the Bellevue home where his teenage son lived with the mother of his slain wife, they 

turned to an unlikely ally − a local newspaper. 

King County prosecutors and sheriff’s detectives asked the editors at the Eastside 

Journal, now called the King County Journal, to run a fake story about a staged arson to make 

Sherer believe an accomplice had carried out his plans. The newspaper complied. 

The paper’s cooperation helped prosecutors file charges of solicitation to commit arson 

against Sherer. Their actions also raised red flags among journalists called the cooperation 

unethical and irresponsible. 

“It was a lie,” Michael Parks, director of the Annenberg School of Journalism at the 

University of Southern California, said of the Journal story. “The newspaper deliberately told a 

falsehood, not just to the guy in the prison cell, but to all its readers.” 

The King County Journal stood by its decision. 

“Journalistically, we’ll probably take some heat for it, but we have a responsibility to the 

community and that weighed heavily in our decision,” Journal editor Tom Wolfe said. 

Ken Seal, a longtime resident of the Lake Hills neighborhood where the arson was 

staged, said he didn’t see a problem with the decision. 

“I think at times, like a time like that, it’s justified and hopefully successful in getting 

more evidence for the case,” said Seal, a member of the East Bellevue Community Council, 

adding he thought the practice of media cooperating with law enforcement was not unheard of. 

On March 23, 2002, the newspaper reported police and fire officials “are investigating a 

fire.” A fire department spokesman was quoted as saying, “it might have been deliberately set.” 

The story also said, “Firefighters arrived at 8:35 a.m. ... (and) the fire caused substantial 

damage.” The story concluded, “The house might have been targeted, but investigators would 

not give further details.” 

Steven Sherer, an inmate at the state penitentiary in Walla Walla, is serving a 60-year 

sentence for murdering his wife, Jami Sherer. The Redmond woman disappeared in September 

1990  the day after she told her husband she was having an affair and planned to leave him  



8 
 

but her body has never been found. Seven years later, three Redmond police detectives reopened 

the case. Prosecutors filed a charge of first-degree murder against Sherer in January 2000. He 

was convicted that June. 

In December 2001, a prison informant told officials Sherer had recruited his 21-year-old 

cellmate to torch his mother-in-law’s house and kill its occupants, court records say. The fire was 

to be a test run, and if the cellmate succeeded, Sherer would hire him to kill the four children of 

the deputy prosecutor who tried his murder case, officials said. 

When Sherer’s cellmate was released from prison in February 2002, King County 

sheriff’s deputies were waiting for him at the Walla Walla bus station, court documents say. He 

agreed to cooperate with authorities and said Sherer demanded proof of the arson  in the form 

of a newspaper article  before Sherer would reveal where he had hidden $17,000 in jewelry that 

was to be payment for the crime, documents say. 

That’s when prosecutors and sheriff’s detectives approached Journal editors for help. 

“The King County Sheriff’s office staged this fire ... and requested that the King County 

Journal put in a blurb that there was a fire there and it seemed suspicious  and it was then 

mailed to Sherer,” sheriff’s spokeswoman Christina Bartlett said. 

Sherer tried to hire a hit man to kill his son and mother-in-law before, Bartlett said. His 

latest behind-bars plan to commit arson and multiple murders “was an exceptional case that we 

felt called for exceptional techniques,” Bartlett said. “We very much appreciate the King County 

Journal for printing (the story) for us.” 

Wolfe, the Journal editor, said the decision to help police is “an exceptional thing for a 

newspaper” to do. “The targets identified in the investigation were the children of a prosecutor, 

his own son and the mother of the wife he killed,” Wolfe said. “Right there, you have a pretty 

exceptional situation.” 

Some questions to consider: 

 Did Journal Editor Tom Wolfe make the right decision? Where should his loyalties lie? 

 Do the news media have an obligation to cooperate in police investigations? 

 Was anyone, besides convicted murderer Steven Sherer, hurt by the paper’s actions? 

 Could Wolfe found a Golden Mean in this situation? 



9 
 

 
Case Study E 
Chicago Sun-Times’ Mirage bar 
excepted from Time magazine, Jan. 23, 1978 

Everyone wanted to help the new owners of the Mirage bar, a sleazy little tavern on 

Chicago’s Near North Side. For just $10, the fire inspector was willing to ignore the exposed 

electrical wiring. For $50, the plumbing inspector “fixed” the leaky pipes, and for $100, the 

ventilation inspector overlooked $2,000 worth of necessary duct work. Jukebox and pinball 

purveyors not only offered kickbacks but showed the new management how to skim off profits. 

Their helpfulness was rudely repaid. The Mirage was indeed a mirage, a bar operated by 

undercover journalists to document widespread corruption in Chicago. Exposed in a 25-part 

series of Sun-Times articles that began last week, four inspectors have already been suspended, 

and others fooled by the Mirage will surely feel the sting. In response to the revelations, Mayor 

Michael Bilandic also initiated a thorough reform of the inspection system. 

Chicago reporters have traditionally spent as much time hanging around bars as they have 

muckraking. But not even in The Front Page did any of them ever combine both pastimes so 

ingeniously. Last January Sun-Times Reporter Pamela Zekman (who has shared two Pulitzer 

Prizes for investigative reporting) got editor-in-chief James Hoge’s OK to buy and operate a bar. 

In May, having joined forces with the Better Government Association, a local citizens’ group 

that works with journalists and others fighting corruption, the Sun-Times made a $5,000 down 

payment on a seedy tavern near by. 

By August, BGA Chief Investigator William Recktenwald, 36, an ex-cop, and Zekman, 

33, were at the Mirage, serving up beer (and bribes). Also staffing the bar were Sun-Times 

Reporter Zay Smith, 28, who boned up for the story with a five-day stint at bartending school, 

and EGA Investigator Jeff Allen, 28. Sun-Times photographers, posing as repairmen, filmed the 

payoffs from a concealed loft. 

Though it made some improvements, the new owners purposely left, as the Sun-Times 

put it, “more code violations than barstools.” But when the building inspector showed up, he 

spent eight minutes looking around, slipped a proffered $10 bill into his inspection papers and 

exclaimed, “Beautiful day!”  

Cheating was not restricted to public officials. Six local accountants taught the 

proprietors how to save taxes by hiding income. But the best teacher was a “Mr. Fixit” named 



10 
 

Philip Barasch. Unaware of the investigators’ true identity, Barasch, a big Chicago landlord and 

self-styled “business broker,” guided them every step of the way, telling them the hour inspectors 

would show up and the exact amount to give them (with Barasch’s business card enclosed). The 

only officials he did not advise bribing were police because, he said, “if you pay off a cop, they 

keep coming around every month, like flies, looking for a payoff.”  

Some questions to consider: 

 Is this a proper method to get a story? 

 Could the reporters justify their deception to the Sun-Times readers? 

 Is there another way they could have gotten the story? 

 



11 
 

Case Study F 
Covering the violence during the civil right movement 
excepted from The New York Times, Oct. 22, 2009 

Many people were killed in the fight for civil rights for African Americans in the 1950s 

and ‘60s.  

One violent episode occurred on Feb. 8, 1968, when three black students  Samuel 

Hammond, Delano Middleton, and Henry Smith  were shot to death and 27 others were 

wounded by state troopers at South Carolina State College, a black college in Orangeburg. The 

state troopers claimed that the students had charged at them, hurling bottles and bricks. 

Jack Nelson, reporter with the Los Angeles Times, was skeptical troopers’ story. He  

went to the local hospital, introduced himself as “Nelson, with the Atlanta bureau”  he did not 

say “F.B.I.”  and asked to see the victims’ medical records. What he revealed became known as 

the Orangeburg massacre.  

“It was eye-popping; they were shot in the soles of their feet, in the back of the head,” 

Mr. Nelson later said in the interview. “Even today, if you ask somebody about the Orangeburg 

massacre, hardly anybody has a clue. But if you ask about Kent State, where it was white people, 

everybody knows about it.” 

Nine officers were later tried in federal court on charges of using excessive force at a 

campus protest; all nine defendants were acquitted. 

Some questions to consider: 

 Is leaving a false impression, that Nelson worked for FBI, the same as lying? 

 If it was a lie, could Nelson justify lying to the get the information? 

 Is there another way Nelson could have medical reports on the victims? 

 

 

 

 


